Sådan holder du motivationen under fjernstudie

Af Christian Jespersenstifter af Studiebooster.dk


Læsetid: ca. 5½ minutter

Hvorfor kan det føles så demotiverende at have så meget frihed under ansvar?

På papiret burde fjernstudie og fjernlæring vække glæde hos de studerende. Væk er morgentimer, lange skoledage og tætpakkede skemaer.

Overordnet giver fjernstudie studerende mere frihed under ansvar til at studere.

Men hvorfor kan det så føles så demotiverende? Her er mine erfaringer.

Jeg er forfatter og freelancer, og jeg er stor fan af at være herre over min egen tid.
Men fjernstudie kræver disciplin på en måde, man som studerende ikke har prøvet.

Arbejds hjemmefra

Det er en ting at skulle holde disciplinen til at få lavet lektier. Det er noget andet, når man pludselig har undervisning på skærmen derhjemme, hvor der er 100 andre forstyrrelser.

Det kræver disciplin at komme i gang og holde sig igang.

Hvordan får jeg fat i den disciplin?

Pudsigt nok, hvis man ser på forskningen, er frihed under ansvar en af de største motivationsfaktorer, vi mennesker higer efter på en arbejdsplads.

Så det kan være svært at se, at man som studerende oplever en måde at arbejde, som mange ansatte har efterspurgt i flere år, men også hvad man højst sandsynligt selv vil efterspørge, når man er færdiguddannet. Lad mig uddybe.

Hvad får os til at udføre en aktivitet, når vi hellere vil lave noget andet?

I det tidlige studie af adfærdsøkonomi, kunne tilskyndelsen til at udføre en opgave koges ned til belønning og straf. Penge eller pisk.

Den tankegang er forældet.

Vi motiveres i højere grad af mere komplekse, men også overraskende faktorer, alt afhængig af opgavens kompleksitet.

Et studie fra M.I.T viste, at det at skrælle kartofler og det at skrive speciale kræver forskellige måder at blive motiveret på.

Du kan betale dig til motivation med simple opgaver, som at skrælle kartofler, men ikke ved opgaver der kræver tekniske, konceptuelle og kreative tanker.

“Men jeg bliver ikke betalt” tænker du.

Nej, det gør du ikke. Men du bliver belønnet med topkarakter, hvis du gør det godt, og du får lavere karakter, hvis du ikke gør det godt.

Det er tanken om, at man kan ændre adfærd, alt efter om man belønnes eller straffes for sin indsats. Lav løn for lille indsats. Høj løn for stor indsats.

Læs den sidste sætning igen, men erstat løn med karakterer, og så ved du hvad jeg mener.

Derfor føles det som om, at du inddirekte bliver betalt, fordi opgaven, altså det enkelte fag, ikke imødekommer de tre primære faktorer for at blive motiveret.

De 3 faktorer, der motiverer dig

Hvis man ser bort fra belønning versus straf metoden, bliver vi drevet frem af en eller flere af de tre primære motivationsfaktorer, når vi skal udføre krævende opgaver. De tre faktorer er:

  • Autonomi – Når vi selv kan bestemme, hvordan vi vil løse en opgave.
  • Beherskelse – Når vi føler, at vi bliver bedre til at udføre opgaven.
  • Formål – Når vi kan se et formål med den opgave vi laver, eller skal lave.

Vi vil fokusere på det område, hvor du har størst mulighed for at genfinde din motivation, nemlig at finde et formål, når du har svært ved holde dig i gang.

2 ting du kan gøre, for at øge din motivation som fjernstudie-studerende

Humlen er at gøre fag, der <em>føles</em> uoverkommelige, kedelige og nyttesløse, til at føles overkommelige, spændende og brugbare.

Du kender godt følelsen af at lave noget, som bare føles som spild af tid. Vaske gulv, når du ved, at der en time senere kommer 30 mennesker ind med snavsede støvler og gør gulvet beskidt igen.

At vaske gulvet føles formålsløst. Derfor gider du hverken gå i gang med at vaske gulv, eller fortsætte når først du er gået i gang.

tryk på den meningsløse knap

Du kan prøve at overbevise dig selv om vigtigtigheden af at vaske gulvet, selvom det bliver snavset om lidt.
Men du vil ikke få succes med at give noget et formål, hvis du ikke tror på, at det er vigtigt.

Det samme gælder for fag.

Derfor skal du give dine fag mere værdi. Hvordan gør du det?

1. Find ud af, hvor du vil starte din karriere

Det er nemmere at se brugbarheden af noget, når man ved, hvad man skal bruge det til.
Fagbeskrivelsen er sjældent uddybende nok i sin forklaring om brugbarheden af et fag.
Men du kan selv gøre en indsats, for at finde frem til den.

Hvis du mangler afklaring, er CA en fremragende sparringspartner og karrierepartner, der kan hjælpe dig på vej.
Læs mere her: Drømmer du om en karriere inden for business?

2. Find en interesse for faget

Sæt dig ind i faget, og forstå det – men ikke på en måde for at bestå en eksamen, men for at få en dybere forståelse for formålet med faget, dets oprindelse, udvikling, styrker og svagheder.

Alting kan gøres spændende, når først man forstår det godt nok.

Supermarked-effekten

Det er dog ikke sikkert, at du kan både afklare din karriere og finde en kobling, der skaber relevans mellem din karrierestart og fagets brugbarhed.

Det er helt naturligt.

Alle studerende har fag, som på ingen måde stemmer overens med deres karrierestarts planer.
Det kalder jeg supermarkedeffekten.

Det gælder om at finde ud af, hvorfor et fag kan være relevant for dig, når du føler, at det er mest irrelevant.
Og svaret finder du ikke ved at genlæse et kapitel eller kigge andre steder i bogen.

Søg i stedet på Google efter nogle engagerende explainer-videoer om emnet, og se på det som mere end blot et fag på pensum.

De timer du bruger på at sætte dig ind i et fag, kan spare dig for 10 gange så mange timer, øge din interesse for faget, og i enden ændre hvor høj en karakter du får.

Som Abraham Lincoln sagde:

Hvis jeg får seks timer til at fælde et træ, vil jeg bruge de første tre på at slibe min økse

Din økse du skal slibe, er et finde et formål og opbygge forståelse til de fag, hvor du ikke kan finde motivationen.

Formål og forståelse gør dig interesseret.
Når du er interesseret, er du motiveret.

Hvis du vil vide mere om emnet

For mere information om hvad der driver os frem, så kan jeg varmt anbefale Daniel H. Pinks fremragende bog: Drive. Du kan se en 10 minutters Whiteboard review her:

Stærk Studietid

Sådan får du en stærk studietid

Få gode råd og konkrete øvelser til at holde fri med god samvittighed, etablere nogle gode studievaner, takle følelsen af utilstrækkelighed og holde motivationen oppe igennem studiet.

Hent de første 3 kapitler (40 sider) af e-bogen ’Sådan får du en stærk studietid” nu.

Relaterede artikler

din studieby

Sådan falder du på plads i din nye hjemby

I 2018 valgte jeg at skifte mine vante omgivelser i det nordjyske ud med den københavnske hovedstad for at læse en kandidatuddannelse i Accounting, Strategy and Control på CBS.

Det var på mange måder en stor omvæltning at flytte til en ny og ukendt storby. Men det var – og er stadig – et kapital i en ny og spændende tid i mit liv.

Læs mere

Share This